Plogning
Plogning i tätorterna är det oftast vi på kommunen eller en entreprenör som sköter. Vi börjar med genomfartsleder, bussgator samt prioriterade gång- och cykelvägar.
Under vintern ska du kunna använda vägarna trots snö och halka. De ska därför plogas och sandas.
Tiden det tar för att ploga vägar
Det tar sex–åtta timmar innan alla gång- och cykelleder samt de större lederna och bussgatorna är röjda. Tiden kan variera på grund av snömängd eller om snön är lätt eller tung.
Snövallar
Det blir alltid en vall när vi har plogat. Vi har inte möjlighet att ta bort vallarna när vi har plogat. Vi behöver i stället arbeta för att alla ska få plogat inom en rimlig tid.
Framför fastigheter är det fastighetsägarens ansvar att skotta eller ploga bort snön.
Plogning på en sida av vägen
Vi prioriterar ena sidan för att få säkra skolvägar och bättre tillgänglighet. Vi brukar också ta hänsyn till vilken sida det finns belysning.
Snöhögar på tomt och förstört staket
När vi snöröjer händer det ibland att vi råkar placera snö på olämpliga ställen. Oftast går det bra när det inte är stora mängder, men vid större snöfall eller återkommande snöfall växer vallarna och kan hamna på sämre platser.
Vid synpunkter eller klagomål får du gärna höra av dig till kommunens kontaktcenter. Då kan vi bedöma och se om det behöver åtgärdas. Om en skada redan har inträffat kan det bli ett försäkringsärende.
Vinkel och höjd på plog
När vi plogar prioriterar vi säkerheten. Därför snöröjer vi med plogen i flytläge. Vi kan öka trycket manuellt om det behövs, men då måste vi vara säkra på att det inte finns några ojämnheter i marken. Ökar vi trycket för mycket och kör på en ojämnhet kan det ta tvärstopp eller så kan fordonet få kast åt sidorna.
Skotta framför soptunnorna
Tänk på att skotta så att sophämtning kan ske. När det är snö och halka kan det vara svårt att hämta sopor.
Plogning av gång- och cykelbanor
Vi vet att gång- och cykelbanorna används mycket för att ta sig till skolan och arbetet. Därför plogar och sandar vi dem så snabbt vi kan. Kartorna nedan visar vilka gång- och cykelvägar som plogas först.
Det är olika fordon som plogar vägar och gång- och cykelvägar. De försöker köra parallellt men ibland hinner inte den som plogar på cykelbanan ikapp den stora plogbilen. Därför kan vägen plogas före gång- och cykelvägar.
Så plogar kommunen
Vid behov plogar kommunen under hela dygnet tillsammans med entreprenörer och Trafikverket.
När det är vinterväglag sätter vi in hela styrkan för att ploga vägarna. Vi plogar först vägarna som används mest samt de som måste plogas först.
- Genomfartsleder, bussgator samt gång- och cykelvägar är prioriterade.
- Gator i bostadsområden tar vi oftast sist. När det har kommit snö är det bra om inte bilar står parkerade på gatorna, så plogbilen kan komma fram ordentligt.
Därför har vi inte hunnit ploga i ditt område
Det kan finnas olika orsaker till varför vi inte hunnit plogat i ditt område.
Det kan bero på att vi har varit tvungna att ta andra platser först. Det kan också bero på att det står för många bilar ute på gatan. Då kan vi inte komma fram med plogbilen ordentligt. När det är snö är det viktigt att så få bilar som möjligt står parkerade ute på gatorna.
Plogbilen kan vid olika tillfällen ha behövt köra iväg men den kommer tillbaka till din gata och plogar klart.
Kommunens policy
Kommunen har ansvar för underhållet av:
- gator och andra allmänna platser inom fastställd detaljplan
- allmän väg där kommunen förordnats som väghållare
- enskild väg som kommunen övertagit ansvaret för
För de olika punkterna finns det lagar som reglerar ansvaret för vinterväghållningen det vill säga åtgärder som behövs på grund av de speciella förhållanden som råder vintertid. Exempel på åtgärder är snöröjning, bortforsling av snö, halkbekämpning och upptagning av sandningssand
Ett problem alla kommuner står inför är hur stora resurser som skall ställas till förfogande för vinterväghållningen. Det är viktigt att kommunen har bra organisation och en väl uppbyggd beredskap sett i förhållande till förväntat väder, aktuell årstid och aktuell tidpunkt på dygnet.
Gata
Inom stadsplanelagt område är det enligt lag (1998:814) kommunen som är skyldig att sköta vinterväghållningen på gata och allmän plats. Gäller ej allmän väg som staten är väghållare för. Rätten att ålägga fastighetsägarna skötseln av vinterväghållningen på gångbanor eller annat utrymme som behövs för gångtrafik utanför fastigheten återfinns i lagen om gaturenhållning och skyltning. (Se beslut av kommunfullmäktige 24 oktober 2013 ”Lokala föreskrifter för renhållning av gångbanor inom Enköpings kommun”)
Allmän väg
Har kommunen förordnats som väghållare för allmän väg så ansvarar den för vinterväghållningen enligt väglagen och vägkungörelsen. Enligt vägkungörelsen ska snöröjning och halkbekämpning utföras i den mån det behövs för att hålla vägen lättframkomlig för fordons- och gångtrafik. Dock med den självklara begränsningen att det ibland kan ta tid innan vägen kan snöröjas eller halkbekämpas.
Enskild väg
Vid enskild väg där kommunen tagit över ansvaret för väghållningen säger 3 § lagen om enskilda vägar att vägbanan ska hålla erforderlig bredd och vara fri från hinder av snö och is.
Enköpings kommun
Enköpings vintersäsong, räknat i antal dagar, omfattas i genomsnitt av 125-140 dagar per år. Av dessa dagar är antalet halkdygn cirka 50-70 dygn per säsong, det vill säga nästan vartannat dygn måste halkbekämpning utföras.
Enligt kommunens produktionsmål ska efter påkallat behov snöröjning och halkbekämpning av huvudnätet vara genomförd inom 6 timmar efter det har slutat snöa. Övriga gator och vägar skall vara åtgärdade inom 12 timmar efter det har slutat snöa.
Huvudnätet består av bussgator och genomfartsgator som Salavägen, Doktor Westerlundsgata och Bangårdsgatan/Stockholmsvägen. Dessa gator plus ett antal gång- och cykelvägar har högsta prioritet gällande snöröjning och halkbekämpning. Till övrigt räknas lokalgator och resterande gång- och cykelvägar.
Metoder
Mekanisk halkbekämpning utförs i Enköping genom spridning av saltfri sandningsmakadam på vägbanan. Sanden ökar friktionen mellan vägbanan och fordonshjul. Sandningsmakadam är en helt krossad produkt, ett fraktionsmaterial som är uppdelade i fraktionen 2-4 mm för användning på gång- och cykelvägar samt en fraktion 4-8 mm som används i villaområden då ett tunt snötäcke täcker gatan. Kemisk halkbekämpning (med saltlake) utförs endast på buss- och huvudgata och endast då det råder svår frost- och ishalka.
Vid temperaturer under -8° används i vissa situationer saltblandad sand vid till exempel trafiksignaler, gatukorsningar och i backar.